tisdag 18 mars 2008

Semester

Jag har semester och det är snöglopp. Jag gillar ordet snöglopp, det känns kul, men inte det som pågår. En timme i skogen känns inte lockande även om djuret anser att det vore prima. Ok djuret ska få sitt men först ska jag beta av ett par saker på listan. Det blev inget igår. Men å andra sidan ska man ju få en chans att slöa när man har ledigt eller hur?
Det är knivigt det där med slöandets vara eller inte vara. Ska man vara aktiv på sin ledighet eller vila. Jag hamnar alltid i ett dilemma där. Osams med mig själv om vad som gäller. Samma sak med livets glädjeämnen. Ska man unna sig ett par glas vin på fredagen och dö i förtid eller ska man avstå och dö i förtid av något annat.

Jag funderar ibland på oss svenskar. Som en sån sak som att välja. Det är noga att välja noga. Att vända och vrida och fundera. Man ska ta reda på skillnader i pris och kvalite innan man köper en TV, tar ett abbonemang, köper bröd, skaffar en partner eller tar en försäkring. Jag ryser av konsumentprogram där präktigheten får mig att känna ångest över allt jag inte tar ställning till innan jag köper något. Ibland köper jag KRAV. Ibland billigast möjliga. Ibland det som ligger närmast. Ibland det som mamma köpte men jag har inte denna sammanhållande rediga tanke jag borde ha. Jag väljer försäkring genom pilkastning och köper bil av en slump. Träffar en man och gifter mig utan att fundera så mycket, mer än att jag älskar honom förstås, och har inte planerat något av mina barn.
Det skumma är att det verkar funka. En väninna sa när jag började träffa män efter att ha varit ensam ett tag, "ta nu inte första bästa utan var noga när du väljer...". Jag funderar på hur man ska bära sig åt för att få män att ställa upp på det här valet. Ska man göra som i skoaffären och ta fram några par snygga, några foträta och några från extraprishyllan, prova dem, titta i spegeln, knalla runt en stund och fundera på vilken du helst vill ha. Jag tror faktiskt inte att mannen jag prövade först skulle acceptera att vänta och se om det är honom jag väljer efter att ha prövat de andra.
Så det får väl vara så att Sverker Olofsson får klara sig utan mig som tittare. Han har så många som väljer på rätt sätt och tar noga reda på saker innan de handlar så han får klara sig utan mig!

1 kommentar:

HellaBella sa...

Vi är förbluffande lika, dock njuter jag av att läsa Råd och rön samt att titta på Sverker...Men att handla och göra andra saker på impuls är jag i ett nötskal.

"Impulsen"