onsdag 5 mars 2008

Bakterier

Det är mycket reklam på tv om saker som tar bort bakterier. Jag tror att jag vet att bakterier heter nåt i stil med germs på engelska. En gång var jag och min syster på kort husmorssemester, en tripp till Rusta eller liknande, där finns det flaskor med rengöringsmedel från utlandet och när vi upptäckte att det var bra mot något som hette germs var det kört. Vi började jiddra om vad germs kunde vara och hur de såg ut.

Nu kan man ofta se animerade snuttar med små bobbor som antingen är germs, då ser de ondskefulla ut, eller så är de bra för magen och då ser de snälla ut. Ibland föreställer bobborna ont. Man kan se det onda och sen nya bobbor som anfaller när man smetar på en kräm med anti-ont-salva. Det finns en liten charmig grön bobba som är ett känt diskmedel. Det ger mjuka händer, vita tänder, snälla barn och en skinade ren disk. Vad mer kan en kvinna begära?

Jo kanske ett bakteriefritt hem. Men då är det dessa bakterier som ska vara bra för magen. Tänk om de kommer till skada. Om jag i ett obevakat ögonblick tar mig en slurk ur en flaska mot germs....

Förresten undrar jag om bakterier och baciller är samma sak. Baciller låter mest bara som om de finns i snor. Man vill ju inte verka dum och använda fel ord.

Hinner inte mer nu!

Inga kommentarer: