fredag 14 mars 2008

Män är barnsliga.

Jo, det bekräftar dom själva. Min man gillar muskelmaskiner. Inte såna som gör muskler utan liksom istället för muskler. Fyrhjuliga motorcyklar, terrängfordon av olika slag och den häftigaste bilen av alla, en Hummer. Han sitter och bläddrar längtansfullt i stiliga broschyrer och försöker övertyga mig om hur mycket bättre livet skulle bli om vi hade en sån. ”Visst” svarar jag med torr röst, ”men pengar, det kostar mycket pengar”…..
Han ser ut som om jag tagit hans dröm och slängt den i väggen. Och det har jag ju. Han brukar säga att män är alltid pojkar. Det är bara priset och storleken på leksakerna som varierar.
Och visst har han rätt. Både rätt i vad han säger och visst har han rätt att drömma.
Idag är det fredag och jag slutar tidigt på jobbet så jycken har fått en långpromenad och jag är klar med fredagsstädningen. Skön känsla. Jag intalar mig själv varje gång jag gör nåt trist som att städa eller tvätta att det är sista gången. Om jag bara gör klart det här så kommer det att vara rent och fint i hundra år. Förvisso ligger en och annan hårboll kvar dit dammsugaren inte nådde, men jag är nöjd ändå.
När jag snodde runt med dammsugaren kom jag på en briljant ide om hur man ska få män att dammsuga ihärdigt och inte släppa den ifrån sig.
Bygg en dammsugare med ljud, belysning och fjärrkontroll. Mannen kommer att sitta som förhäxad och lära sig att ta kurvor på två hjul och tänk när han lär sig att få den att ta sig uppför trappor.
Så skulle man ju kunna göra så att den gick att köra helt utan ljud. Då skulle han kunna få nöjet att låta dammsugaren smyga fram och putta på hustrun så hon kissar på sig av skräck.
Om det sen ändå börjar bli tråkigt skulle ju män kunna koppla ihop sig i nåt slags nätverk så de kan köra i varandras hem där de kan se den andres vardagsrum med hjälp av dataskärm och webbkamera. Kanske kan man dessutom förse dammsugaren med någon slags missiler att skjuta av så de kan leka att de är döda när de blir träffade. När jag var liten och vi lekte krig med killarna så ropade vi ”Du är död, ligg ner och räkna till hundra”….. Så man kanske får se maken ligga i soffan och räkna till hundra och under tiden far dammsugaren fram i farlig fart i vardagsrummet, styrd av en granne.

Snälla dammsugarfabrikanter, ta åtminstone mitt förslag under beaktande!

Ikväll är det ”slippa laga mat kväll”. Maken tar sig nog en hamburgare men döttrarna och jag är moderna och ska festa på sushi!
TACK TILL ALLA VÅRA ”NYA SVENSKAR” SOM LEENDE BAKAR PIZZA, STRIMLAR KEBAB OCH GÖR SUSHI SÅ MAN SLIPPER LAGA MAT VARENDA DAG!

1 kommentar:

HellaBella sa...

Skriver på uppropet med dammsugare till män!!! S hittar aldrig dammsugaren utan småfjuttar med borste och skyffel (?)

Kram,
Grannen