söndag 6 april 2008

Eftertankens kranka blekhet

Ett bra uttryck för ett trist tillstånd. När ska man lära sig? Hur många misstag måste man göra lära sig? Det där med hur många grodor man måste kyssa innan man hittar en prins, ja prinsen har jag hittat så grodorna slipper jag, men allt annat dumt. Trevlig kväll hos grannar tex. Kanonkul med karaoke och lite dans och tyvärr i överkant med alkohol. Vissa gånger flyger förståndet sin kos och partymyran flyttar in. Men å andra sidan vem bestämmer "priset" på en rolig kväll, det är jobbigt att vara förståndig jämt.


(En liten rolig historia som är alldeles sann; En av döttrarna frågade mig "mamma var kommer karaoke ifrån?" Jag svarade "det är väl en fluga från Japan." Dottern frågade samma sak en gång till och fick samma svar av mig. Hon blev märkbart irriterad på sin döva mamma som alltid hör fel och fräste "mamma jag pratar inte om insekter, jag frågade om karaoke!!!!"
Jag visste inte att uttrycket att något är en fluga inte används längre!)



Nu till en sak jag tänkt rätt mycket på; KLIMAKTERIET.


Hur kul låter det på en skala?

Jag har provat mig igenom en massa ord som beskriver denna fas i livet; MENOPAUS, ÖVERGÅNGSÅLDER. Allt låter rätt trist. Men om man slår upp orden i en ordlista så känns det genast bättre.


Klimakterium. Kan härledas till klimax och mig veterligen är klimax en höjdpunkt och om klimakteriet är livets höjdpunkt så är det ju toppen!


Menopaus. Betyder månad och paus rätt och slätt. Ledig en hel månad? Nej, inte riktigt men man får slippa de månatliga besvären och det känns ju bra!


Övergångsålder. En övergång från en fas i livet till en annan. Toppen! Man vill väl alltid vara stadd i förändring, vem vill stagnera?


Jag trivs faktiskt rätt bra med den person jag håller på att bli. Visserligen innebär det en del svettiga stunder men man blir svettig när man tränar också och det är ju positivt! Jag har inga småbarn att passa. Jag har slutat (nästan) att vara bekymrad om vad folk tycker om mig. Jag vet vad jag kan och vad jag inte kan (dricka lagom...... hmmmm...) Jag vet vilka kläder jag gillar och vilka färger och köper det jag vill utan att tänka en tanke på mode. Jag vågar tala inför människor jag aldrig sett och ha en åsikt om saker. Jag vågar ekänna att jag gjort fel. Kort sagt jag gillar nog att byta fas i livet. Jag kan vara en grinig Pitbullkärring när jag har lust och jaga människor som kastar sopor på vår väg och jaga bort moppeungar från elljusspåret. Jag har fått mer MOD!


Nu är det strax dax att stänga burken för kvällen men först en snabb resume´ av helgen med lite bilder.


Fredag slutar jag tidigt och när jag kom hem överraskade döttrarna sin mor med att ha målat en vägg på vårt jättelika uthus som maken bygger (mer om det en annan gång) och bordet var dukat med egenhändigt tillverkad sushi.







På lördagen kom en kompis och hennes jycke och vi tog en härlig långpromenad i det fina vädret. (Djuret ligger bredvid och tjatar om att jag ska skriva mer om hans polare men det får bli en annan gång). Här försöker min kompis tricket som "mannen som talar med hundar" får att se så lätt ut i TV. Promenera avspänt med två måttligt uppfostrade dragvilliga jyckar....




När vi kom hem hade döttrarna tillverkat den här underbara maskeraddräkten som föreställer "Ekorre i korkek"



Då måste man trots dagens åkomma anse att helgen varit lyckad!





2 kommentarer:

Anonym sa...

Men hejsan. Trillade in via svägerskan (grannen längre ner). Trevligt att ses på detta vis...

Är mäkta imponerad av ekorreutklädnaden, inte illa.

Om bilnumren, illa om man smittas av det där. Jag känner redan att skadan redan kan vara skedd. Tack för den. Jag kan bidra med 664 när du väl kommer dit *s*

HellaBella sa...

Jag gillade historien om karaoke. (som betyder "tom orkester" på japanska utifall någon frågar någon mer gång) Fina bilder!

kram,
grannen