tisdag 29 april 2008

"bäst före datum"


Jag tror inte det är sant. Här har jag suttit och knåpat hur länge som helst och så lyckades jag radera allt....
Jag gör ett nytt försök men det kommer att bli både tråkigt och värdelöst. (Läs det inte).

Bästföredatum är en ständigt pågående diskussion mellan maken och mig. Jag sitter vid frukostbordet och frågar "var är osten"? "Den har gått ut" svarar maken.

VADDÅ GÅTT UT? PÅ PROMENAD ELLER???

Jag har försökt förklara att det heter "bäst före datum" inte "dödligt efter datum". Jag har faktiskt gått på lanhushållsskola. Där lärde man sig att knäcka ägg i ett glas och titta och lukta på dem. Smaka och lukta på mjölken och våga lita på sina sinnen. Nu är människor alltså inte vid "sina sinnens fulla bruk" längre för de vågar inte lita på sin förmåga att bedöma om mjölken går att dricka. Människor förr i tiden skulle ha dött av svält om de inte vågade lita på sina kunskaper. Visserligen strök väl en och en annan med men jag tror nästan att det är lika många som dör av cancer av bekämpningsmedel och konserveringsmedel.

Vi vågar köra bil i 150 km/tim men inte dricka sur mjölk.

150km/tim är för fort.
Till och med 50km/tim är för fort.
Jag var ute och tog en lång härlig promenad med djuret nyss och det var ljuvligt. Våren har kommit. Tonåringar som grillade korv, körde moppe och spelade boll vid Rudan. Jätteskönt. Och jag hann begripa allt jag passerade. Vi färdas så himla fort. Som om det vore roligare ju längre bort man kom. Krypa in i ett flygplan och tassa ut på andra sidan jorden med jetlag och vara blase på det gamla vanliga. Där är jag lite kärringen mot strömmen. Dels förstör alla billiga flygresor miljön. Dels tror jag inte att man blir lycklig av att komma till Thailand om man inte är lycklig hemma. Förretsten är nog miljöförstöringen det som stör mig mest med långresor, vi köper kravmärkt men sabbar massor bara med behov av omväxling.

När jag var ung hade jag en favorit visa med Monica Thörnell. Den gick nånting i stil med "Eva britta karin katarina humledumlefaster är jag. Jag har varit i Indien och Kina far nog till Sahara en dag. Hela världen runt har jag farit. Till Moskva Köpenhamn och Berlin. Men aldrig utom dörren jag varit. För jag reser i fantasin...." Det är väl jag i ett nötskal. Ute är jag nästan jämt. Men sällan på långa resor. Jag läser och tittar en del på tv och tycker att jag har sett massor. Och förresten. Du kanske vet hur friterad bläckfisk smakar i Grekland.

Men vet du hur en myr doftar en kväll i april?

1 kommentar:

HellaBella sa...

Kloka ord i vanlig ordning...Fast jag gillar både värmen i Grekland och myren i april. Tur att de går att kombinera.