tisdag 17 mars 2009

Ursoppa

Jag såg ett program på tv häromkvällen som handlade om olika teorier om livets uppkomst. Det finns många sådana. En kul var att man trodde tex att möss uppstod spontant där det fanns rätt förhållanden, typ säd och tygtrasor. Då blev det möss.
Tänk om det som finns i dammsugarpåsen helt plötsligt förvandlas till nåt nytt litet djur som aldrig funnits förut!
Så var det en teori om att allt liv kom ur en slags ursoppa (inte klockor) att det var en gegga som innehöll saker som det sen uppstod små enkla typer ur (män?). Eller om det var aminosyror och amöbor eller nåt annat läbbigt, jag tittade inte så noga.
Nu när snön smälter undan så bildas det nåt slags ursoppa. En mix av hundbajs, tomburkar, Mcdonaldspåsar och Gud vet vad. Tänk om det spontant skulle uppstå liv av den ursoppan. Jag ser framför mig vidunderliga monster av allsköns bråte vingla omkring i mörkret och yla efter en käresta. Parningsropen skulle eka ödsligt vid motorvägen.
Nu har jag inte hört nåt misstänkt ännu men jag tror inte jag vill gå ut med djuren ikväll jag kanske blir uppraggad....

1 kommentar:

AnnaHanna sa...

Nämen, den lever!
Bloggen.
Vad roligt - jag hade nästan gett upp hoppet.
Kram //Anna