onsdag 8 april 2009

Såsa kontra ordning och reda

Vad är det egentligen som gäller?

Ska man såsa eller ska man ha fint?
Jag vet inte utan slits mellan dessa båda ytterligheter. Å ena sidan borde jag nog ta det lugnt, Njuta av tussilago och blåsippor och hälsa vårfåglarna välkommna. Å andra sidan ser bokhyllorna ut som upplag för sopor. Drivor av sand och hundhår på golv och i soffor. den lilla hunden har bytt päls och vi har hår överallt. Och det är inget som rakning hjälper emot. Vi spyr snart hårbollar.
Så, är det påsk och vi ska ha lite god mat och ett par middagsbjudningar. Det ska handlas och organiseras. Nu är det där med mat inte ett så stort problem egentligen då jag gillar att laga god mat men att hitta på. En vill inte ha "vanlig mat" alltså vanlig påskmat. En vill ha det man bjuder på. En vill ha allt som inte fanns i Japan....
Men jag ska nog få till nåt. Jag har enledig dag idag och ska inte ge mig ut på bygden utklädd till påskkkärrning utan hålla mig hemma och städa och sen ta en tur till stormarknaden. Har inte bestämt vilken än. ICA? COOP? WILLYS?
Har jag snaps hemma?
Problemen hopar sig. Bäst att hålla huvet kallt.
Så till det där med ordning och reda. Jag gissar att man borde ha saker sorterat o askar och fodral och lämpligen i storleks- eller kronologisk ordning. Inte i blandade högar och ansamlingar i lådor och skåp. Har man tur hittar man det man sökte, eller nåt annat. Det verkar som om folk både hinner med att resa utomlands flera gånger per år, ha fint i rabatterna, recept i pärmar och en ständigt glänsande bil. Jag hinner sticka en och annan strumpa, se mordprogram på tv4fakta och göra äggröra. I övrigt gnäller jag eller sover. Jag är en kul typ.

Bort från deppet. Jag var i Trondheim hos äldsta dottern och hade en jättemysig helg. Vi gick upp och ner för backar och pratade oavbrutet. Jo, jag hostade en del. Vi fick bo i en fin lägenhet hos hennes vänner och slapp studentikosa luftmadrasser. Det mesta var dyrt men vi shoppade mest med ögonen och hade väldigt mysigt.
Den lilla ungen har kommit hem från Japan och har haft kanonkul. Hon hade med sig små fina presenter i form av sådant som värmer en mors hjärta. Godis och sprit. Nej, nu ljuger jag i vanlig ordning! Det värms även av annat.

Nu är det dags att ta tag i dagen. Djuren är ute i regnet och är tysta eller så har jag glömt sätta på hörapparaterna. Dammsugaren morrar hungrigt under trappen och bilen vill ta en tur för inköp.

Bilder. Nä. Tar för lång tid. Tänk dig en vacker kvinna spana ut över de norska fjällen med en kasse skräp i ena handen och ett glas med Sake´från Japan i den andra. Hon ser lugn och avslappnad ut, Det är mig du ser!

1 kommentar:

HellaBella sa...

Tackar för den ypperliga maten och sällskapet. F somnade innan hennes huvud nådde kudden...